Eneco klantenservice

Het huidige energiebedrijf Eneco ontstond in 1995, toen een aantal gemeentelijk energiebedrijven met elkaar fuseerden. De nieuwe naam voor dit samenwerkingsverband is een inkorting van de ter ‘Energie en communicatie’. Inmiddels is Eneco niet alleen in Nederland, maar ook actief in België, Duitsland en Groot-Brittannië. In tegenstelling tot veel andere aanbieders op de Nederlandse energiemarkt, beschikt Eneco over eigen energiecentrales, die grijze of groene stroom opwekken.

Contact met de Eneco klantenservice

Het spreekt eigenlijk voor zich dat je met de medewerkers van de klantenservice van Eneco contact op kunt nemen als je graag informatie wilt ontvangen over de diensten die dit energiebedrijf je kan leveren. Diezelfde medewerkers verwelkomen je natuurlijk ook graag als nieuwe klant. Heb je een vraag over een energierekening die je van Eneco hebt ontvangen, dan kan de Eneco-klantenservice voor opheldering zorgen. Daarnaast kun je bij hen een melding doen als blijkt dat je te maken hebt met een energiestoring.

Eneco klantenservice

Telefoonnummer

Eneco wil klanten graag zo snel mogelijk helpen als ze vragen hebben. Om die reden concentreert de klantenservice van het bedrijf zich vooral op de chatfunctie op de website (zie onder). Dit betekent overigens niet dat de medewerkers van de Eneco-klantenservice helemaal niet telefonisch bereikbaar zijn. Je kunt ze van maandag tot en met vrijdag van 8 uur ’s morgens tot 6 uur ’s avonds bellen op telefoonnummer 088 – 895 59 55. Voor gesprekken naar dit nummer gelden de gebruikelijke belkosten. Wil je telefonisch een stroom- of gasstoring melden, dan is het begrijpelijk dat je daarmee niet wilt wachten totdat de medewerkers van de klantenservice aanwezig zijn. Vandaar dat er speciaal voor dit soort calamiteiten het volgende nummer beschikbaar is: 0800 – 9009. Dit gratis telefoonnummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar om je melding aan te nemen.

E-mail Eneco

Rechtstreeks een e-mail naar de medewerkers van de klantenservice van Eneco sturen is helaas niet mogelijk. In plaats daarvan kun je gebruikmaken van een online contactformulier, dat op de website van dit energiebedrijf staat. Je vindt dat formulier hier: https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier. Het kan tot vijf werkdagen duren voordat een medewerker van de klantenservice van Eneco je een reactie terugstuurt. Dit is dus niet een ideale contactmethode voor spoedeisende vragen.

Social media

Je komt Eneco zowel op Facebook als op Twitter tegen. Via https://facebook.com/EnecoNederland bereik je het Facebook-kanaal van het energiebedrijf. In de berichten die je daar tegenkomt legt Eneco bijna altijd link naar haar groene imago. Ook tref je er relevante bedrijfsupdates aan. Een groot deel van content die Eneco op Facebook plaatst, is ook terug te vinden op haar Twitter-stek. Die vind je hier: https://twitter.com/eneco. Je kunt overigens ook via Facebook en Twitter privéberichten naar de klantenservice van Eneco sturen. Een speciaal webcareteam van de klantenservice beantwoordt namelijk zo snel mogelijk alle binnenkomende berichten. De medewerkers van dit team zijn aanmerkelijk langer bereikbaar dan de telefonische klantenservice van Eneco. Ze beantwoorden namelijk van maandag tot en met vrijdag je berichten van 8 uur ’s morgens tot 9 uur ’s avonds en op zaterdag en zondag van 10 uur ’s morgens tot 4 uur ’s middags.

Retour

Sluit je bij Eneco een leveringscontract voor een bepaalde periode af, dan zit je daar in principe voor de volledige duur aan vast. Je kunt tussentijds weliswaar naar een andere energieaanbieder overstappen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat Eneco je een boete in rekening brengt. Hoe hoog die boete is hangt af van de resterende looptijd van je contract. De enige uitzondering op deze regel is wanneer je gedurende de eerste 14 dagen van je nieuwe contract wilt annuleren. In dat geval schiet de Wet Kopen op Afstand je te hulp. Daarin is namelijk bepaald dat je online gesloten overeenkomsten binnen de zojuist genoemde periode kosteloos kunt herroepen. Heb je vanwege je nieuwe contract al een betaling aan Eneco gedaan, dan zorgt het energiebedrijf er na je herroeping voor dat dit bedrag zo snel mogelijk weer op je bankrekening wordt teruggestort.

Klacht

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat geldt natuurlijk ook voor Eneco. Ben je om wat voor reden dan ook niet tevreden over iets van dit energiebedrijf, dan kun je daar vanzelfsprekend een klacht over indienen. Het eerste aanspreekpunt daarvoor is de Eneco-klantenservice. Bereik je geen overeenstemming met de medewerker die je klacht behandelt, dan kun je er aansluitend voor kiezen om per reguliere post een klachtenbrief naar het energiebedrijf te sturen. Het adres daarvoor is: Eneco Consumenten, Postbus 1014, 3000 BA Rotterdam. Om er absoluut zeker van te zijn dat je poststuk goed is bezorgd én door Eneco is geaccepteerd, is het verstandig om voor aangetekende verzending te kiezen. Blijft ook na het sturen van een klachtenbrief een tevredenstellende oplossing uit, dan zou je ook nog kunnen overwegen om een beroep te doen op een onafhankelijke geschillencommissie. Meer info daarover vind je hier: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/.

Chat

Zoals al eerder aangegeven draait het bij een groot deel van de klantenservice van Eneco om de inzet van een chatbot. Deze chatbot is het hele jaar door 24 uur per dag bereikbaar en is in staat om je vliegensvlug antwoord te geven op alle meest gestelde vragen. Geeft de chatbot geen goed antwoord op je vraag en blijken de vervolgvragen je ook niet naar een oplossing te leiden, dan zit er niets anders op dan je vraag via een van de andere contactopties aan een medewerker van de klantenservice van Eneco te stellen.

Klacht of vraag? Plaats hieronder een reactie over deze energieprovider.

12 gedachten over “Eneco klantenservice”

  1. Eneco heeft mij aanbod gestuurd voor contract verlenging echter deze kan dan niet gevonden worden als de klant gebruik van de verlenging wil maken. Er moet dan gebeld worden met klantenservice die na vruchteloze pogingen mijnerzijds niet zijn te bereiken. Bravo (sarcastisch) voor de werkwijze van klantenservice.

    Beantwoorden
  2. Na een chat met een der mederwerksters ( naam bekend ) kreeg ik de mededeling dat ik een slimme meter zou bezitten. Daar was mij tot heden niets bekend. Desondanks kreeg ik het verzoek de meterstanden door te geven. Maar dat was niet nodig. Onbegrijpelijke toestand.

    Beantwoorden
  3. Na ruim een half uur in de wacht te staan werd spontaan de verbinding verbroken.
    Ik wil heel graag m’n contract verlengen maar ook m’n aanbod ophalen lukt even niet voor de zoveelste keer zodat ik dit ook niet online kan doen
    Het is moeilijk verbinding te krijgen met Eneco.

    Beantwoorden
  4. Simpele vraag wat is het e-mailadres van Eneco: een mechanische stem: u wordt verbonden met een collega, vervolgens u wordt zo spoedig mogelijk geholpen. Na tijden te hebben gewacht opgehangen. E-mailadres ?? simpele vraag.

    Beantwoorden
  5. Eneco telefonisch niet te bereiken . Ik sta al voor de 2e x vandaag in de wacht , vanmorgen na 20 min heb ik maar opgehangen , nu na weer 15 min aan de telefoon te hebben gezeten ben ik er spontaan uit gegooid . Wat een ongelofelijke slechte service van Eneco .

    Beantwoorden
  6. Het is niet goed van Eneco om steeds het duurder worden van de energierekening steeds door te sturen naar de consument!
    Waar houdt dit op!!! Anders moet ik stoppen met het gas-abonnement van Eneco.
    Dit kan zo niet doorgaan!
    Hr. J. van der Bos

    Beantwoorden

Plaats een reactie